Cynk na przeziębienie – dla dzieci i dorosłych

Nie wysypiasz się, a towarzyszący ci stres sprawia, że czujesz się coraz gorzej? Osłabiony organizm o wiele bardziej narażony jest na rozwój groźnych infekcji. Stosując preparaty z cynkiem na przeziębienie, szybciej złagodzisz objawy choroby, a także wspomożesz pracę układu odpornościowego. Jakie są właściwości cynku i dlaczego jest tak ważny we wzmacnianiu odporności?

Objawy niedoboru cynku i jego znaczenie w walce z przeziębieniami

Niedobór cynku jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia człowieka, a jeden z pierwszych objawów deficytu tego mikroelementu jest związany z brakiem apetytu, który może prowadzić do znacznej utraty masy ciała. Niedobór cynku wpływa także na obniżenie odporności organizmu, co prowadzi do częstych zachorowań oraz rozwoju niebezpiecznych infekcji bakteryjnych i wirusowych. Innymi symptomami niedoboru mogą być:

  • zaburzenia widzenia i wystąpienie przedwczesnych oznak starzenia się;
  • zaburzenia psychiczne;
  • zahamowanie wzrostu i opóźnienie dojrzewania;
  • zmiany skórne takie, jak egzema, rozstępy, przesuszenie skóry, a także spowolnienie procesu gojenia się ran;
  • zwiększenie tolerancji na glukozę i wystąpienia cukrzycy.

Niedobór cynku jest bardzo niebezpieczny – u osób starszych może nawet prowadzić do zwyrodnienia plamki żółtej i pogorszenia jakości widzenia . Warto wiedzieć, że ten cenny mikroelement bierze czynny udział w procesach odpowiedzialnych za zachowanie przez organizm odporności oraz w kształtowaniu prawidłowej odpowiedzi immunologicznej na rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych w organizmie. Okazuje się, że regularne podawanie cynku w czasie przeziębienia lub grypy skraca czas występowania niektórych objawów, w tym gorączki, nieżytu nosa lub złego samopoczucia.

Ciekawostka

Właściwy poziom cynku w organizmie umożliwia proces adaptacji wzroku w ciemnościach – niedobór tego pierwiastka sprawia, że o wiele gorzej poruszasz się w słabo oświetlonych pomieszczeniach.

Objawy niedoboru cynku i jego znaczenie w walce z przeziębieniami

Niedobór cynku jest poważnym zagrożeniem dla zdrowia i życia człowieka, a jeden z pierwszych objawów deficytu tego mikroelementu jest związany z brakiem apetytu, który może prowadzić do znacznej utraty masy ciała. Niedobór cynku wpływa także na obniżenie odporności organizmu, co prowadzi do częstych zachorowań oraz rozwoju niebezpiecznych infekcji bakteryjnych i wirusowych. Innymi symptomami niedoboru mogą być:

  • zaburzenia widzenia i wystąpienie przedwczesnych oznak starzenia się;
  • zaburzenia psychiczne;
  • zahamowanie wzrostu i opóźnienie dojrzewania;
  • zmiany skórne takie, jak egzema, rozstępy, przesuszenie skóry, a także spowolnienie procesu gojenia się ran;
  • zwiększenie tolerancji na glukozę i wystąpienia cukrzycy.

Niedobór cynku jest bardzo niebezpieczny – u osób starszych może nawet prowadzić do zwyrodnienia plamki żółtej i pogorszenia jakości widzenia . Warto wiedzieć, że ten cenny mikroelement bierze czynny udział w procesach odpowiedzialnych za zachowanie przez organizm odporności oraz w kształtowaniu prawidłowej odpowiedzi immunologicznej na rozwój drobnoustrojów chorobotwórczych w organizmie. Okazuje się, że regularne podawanie cynku w czasie przeziębienia lub grypy skraca czas występowania niektórych objawów, w tym gorączki, nieżytu nosa lub złego samopoczucia.

To może cię zainteresować: Witaminy, które pomogą wzmocnić odporność w okresie zimowym

Cynk w jedzeniu – sposoby na uzupełnienie niedoborów

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na cynk? Dla zdrowej osoby dorosłej wynosi ono od 8 do 11 mg, u dzieci – od 3 do 5 mg, a u niemowląt od 2 do 3 mg . Jego niedobory możesz uzupełnić w prosty sposób – poprzez odpowiednio zbilansowane posiłki. Jeżeli zależy ci na tym cennym mikroelemencie, podczas komponowania poszczególnych dań użyj przede wszystkim mięsa, ryb i jajek, a także nasion słonecznika czy pestek dyni. Dobrym pomysłem będą też kiełki oraz otręby pszenne czy ostrygi.

Pamiętaj!

Cynk wchłania się w dwunastnicy i jelicie cienkim, gdzie przyswajany jest w 20–40%. Jeżeli chcesz dostarczyć dużą ilość tego mikroelementu do organizmu, zwiększ w swojej diecie ilość produktów pochodzenia zwierzęcego.

Cynk na przeziębienie – jak przyjmować?

W czasie przeziębienia warto posiłkować się produktami, które zawierają dużą ilość cynku. Nic dziwnego, że jednym z najbardziej popularnych sposobów walki z przeziębieniem jest spożywanie syropu z cebuli, a także zjadanie dużej ilości czosnku – dzięki zawartemu w nich cynkowi możesz szybko wspomóc swój układ odpornościowy.

Szukasz kompleksowego produktu dla całej rodziny? Preparat w płynie Sambucol to suplement diety, który oprócz cynku zawiera w swoim składzie witaminę C i D, a także wyciąg z owoców czarnego bzu. Wyrób wspiera układ odpornościowy i pomaga zadbać o zdrowie zarówno w okresie jesienno-zimowym, jak i latem. To świetne rozwiązanie dla całej rodziny i – co więcej – mogą go przyjmować dzieci od 6. miesiąca życia.

To może cię zainteresować: Jak nie dać się infekcji?

Cynk dla dzieci

Przeziębienie u dzieci może być przykrym doświadczeniem. Infekcji towarzyszy złe samopoczucie oraz wodnisty katar, który zatyka nos i zmusza do oddychania przez usta, co z kolei powoduje przesuszenie gardła. Wzmagający się ból głowy czy rosnąca gorączka utrudniają zasypianie, a kaszel nie pozwala na spokojny sen.

Ulgę kilkuletniemu maluchowi przyniosą m.in. pastylki do ssania z cynkiem – pozwolą obniżyć temperaturę i zażegnać niektóre męczące objawy choroby. Można również zaserwować dziecku własnoręcznie wykonane syropy (np. z cebuli czy malin), które są cennym źródłem witamin m.in. z grupy B. Gdy domowe sposoby zawiodą, wówczas sięgnij po leki na przeziębienie bez recepty, które zawierają dużą ilość cynku.

Sprawdź również: Przeziębienie u dziecka – wielki mały problem

Adamed to polska firma farmaceutyczno-biotechnologiczna, która zmienia świat dzięki polskiej myśli naukowej.
Suplement diety