Co na wzmocnienie organizmu, by wiosną nie chorować

co na wzmocnienie organizmy po zimie

Wiosna to czas, kiedy do życia budzi się nie tylko przyroda, ale także nasze organizmy, w trakcie długich zimowych miesięcy osłabione brakiem słońca, niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi czy niezbyt zdrową dietą. Czas więc wzmocnić swoją odporność, by móc w pełni cieszyć się coraz dłuższymi i cieplejszymi dniami! Co zatem korzystnie wpłynie na wzmocnienie organizmu? Podpowiadamy!

Każdy człowiek przychodzi na świat z odpornością wrodzoną, nazywaną także odpornością nieswoistą, następnie zyskuje odporność nabytą, czyli swoistą. Mają na nią wpływ czynniki środowiskowe, profilaktyka, a także szeroko rozumiany styl życia. Odporność organizmu może osłabić np. palenie papierosów, picie alkoholu, nieregularny tryb życia, stres, napięcie emocjonalne, a także odżywianie. Z drugiej strony, odporność da się w naturalny sposób podnosić. Jeśli więc można polecić coś na wzmocnienie organizmu, bez wątpienia będzie to aktywność fizyczna (co najmniej trzy razy w tygodniu przez 30-60 minut) oraz optymalna, zbilansowana dieta, bogata w określone składniki odżywcze i witaminy (1).

Co na wzmocnienie organizmu? Dobra żywność!

Jak już wcześniej wspomniano, prawidłowa praca układu odpornościowego jest stymulowana m.in. poprzez sposób żywienia. Aby wzmocnić organizm, warto więc zadbać, by w codziennym jadłospisie znalazły się produkty bogate we wszystkie niezbędne witaminy i mikroelementy. Są to:

  • warzywa i owoce – np. papryka, brukselka, pomidory, marchew, sałata, natka pietruszki, buraki, szpinak, jabłka, cytrusy, truskawki, morele czy śliwki, które są bogate m.in. w witaminę C oraz beta-karoten,
  • warzywa cebulowe – cebula, czosnek, por i szczypiorek, którą posiadają dobre witaminy na wzmocnienie organizmu (A, B, C i E), a także siarkę, selen, magnez, żelazo, olejki eteryczne oraz fitoncydy o działaniu bakteriobójczym i grzybobójczym,
  • tran i tłuste ryby morskie – takie jak śledź, łosoś czy sardynki, które są źródłem bardzo cennej dla prawidłowego działania układu odpornościowego witaminy D, a także nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3,
  • kiszonki – kiszone ogórki, buraki czy kapusta, zawierają w sobie duże ilości witaminy C oraz kwasu mlekowego stymulującego rozwój w jelitach dobroczynnych bakterii poprawiających odporność,
  • fermentowane produkty mleczne – jogurty, kefiry, maślanki, które są cennym źródłem bakterii fermentacji mlekowej hamujących rozwój patogenów i stymulujących wzrost korzystnej mikroflory jelitowej,
  • produkty pełnoziarniste, orzechy, rośliny strączkowe – będące bogatym źródłem cynku, czyli pierwiastka podnoszącego odporność organizmu na infekcje oraz przyspieszającego gojenie się ran (2).

Preparaty na wzmocnienie organizmu – co powinny zawierać?

W idealnej sytuacji wszystkie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego witaminy i składniki mineralne powinny być dostarczane z dietą. Wiadomo jednak, że nie zawsze da się całkowicie przestrzegać zasad zbilansowanego żywienia (np. zimą bywa trudno o świeże owoce czy warzywa), niekiedy również organizm wymaga dodatkowego wsparcia. Co wówczas pomoże na wzmocnienie organizmu? Mogą to być suplementy diety zawierające w swoim składzie witaminy A, B, C, D i E, cynk, selen czy żelazo. Są bowiem badania, które dowodzą, że regularna podaż witaminy C w pożywieniu i suplementach w ilości 1 g dziennie łagodzi przebieg przeziębienia, a do prawidłowej odpowiedzi immunologicznej organizmu np. na infekcje niezbędne są witaminy z grupy B, witamina D, beta-karoten czy cynk (3).

Witaminy z grupy B, witaminę C i D, a także cynk znaleźć można m.in. w syropie Sambucol Extra Strong, który jest przeznaczony dla osób dorosłych w stanach przeziębienia i grypy, a także w okresach podwyższonego narażenia na infekcje w celu wspomagania naturalnego funkcjonowaniu układu odpornościowego.