Witaminy, które pomogą wzmocnić odporność w okresie zimowym

Witaminy, które pomogą wzmocnić odporność w okresie zimowym

Infekcyjny okres zimowy stwarza dla ludzkiego organizmu trudne warunki, niejednokrotnie generujące wzrost zachorowalności na przeziębienia i grypę. Są to zazwyczaj infekcje wirusowe, których można uniknąć, skutecznie wspierając funkcjonowanie układu immunologicznego. Warto zatem poznać kilka sprawdzonych, ogólnodostępnych i bezpiecznych sposobów na wzmocnienie odporności, wśród których kluczową rolę odgrywa dieta. Jakie witaminy pomogą uniknąć zachorowania?

Odporność organizmu kluczem do zdrowia w okresie zimowym

Jak ważna jest dbałość o odporność, wie niemal każdy – to właśnie układ immunologiczny odpowiada za zdolność organizmu do obrony przed drobnoustrojami, bakteriami i wirusami. Ich niekorzystne działanie generuje choroby, których warto unikać, chcąc zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Warto podkreślić, że układ odpornościowy jest w stanie samodzielnie wyeliminować większość infekcji, jednak musi działać idealnie i być wspierany odpowiednią dietą (3).

Kluczem wpływu diety na układ immunologiczny są witaminy i składniki mineralne, zawarte w spożywanych posiłkach. Dostarczane organizmowi w optymalnej ilości, stymulują odporność i pozwalają cieszyć się zdrowiem, niezależnie od warunków atmosferycznych i okresu infekcyjnego (3).

Jakie witaminy na wzmocnienie organizmu warto przyjmować?

Powszechnie wiadomo, że przyswajalność witamin jest maksymalna, jeśli spożywane są one w naturalnej postaci – powinny więc być zawarte w przyjmowanych posiłkach, w jak najmniej przetworzonej formie. Wzmocnienie organizmu musi bazować na zoptymalizowanej diecie, praktykowanej przez cały rok, nie tylko w okresie infekcji.

Wśród witamin, uznawanych za budujące odporność, wymienić należy przede wszystkim (1,2,3):

  • witaminę A, której najwyższa zawartość znajduje się w maśle, jajach, podrobach, rybach oraz produktach mięsnych i nabiałowych,
  • witaminę C, dostępną w naturalnej postaci w owocach cytrusowych oraz warzywach – papryce, kalafiorze, brokułach i kapuście,
  • witaminę E, znajdującą się w wysokim stężeniu w oleju słonecznikowym i pszenicznym, a także kukurydzianym oraz w produktach roślinnych,
  • witaminę D, której bogactwo odnaleźć można w olejach rybnych oraz mięsie ryb morskich,
  • witaminy z grupy B – szczególnie B6 i B12, zawarte w jajkach, chudym mięsie, mleku i serach.

Ponadto w codziennej diecie dla odporności nie może zabraknąć żelaza, cynku oraz selenu. Chcąc dostarczyć organizmowi ich zoptymalizowaną ilość, należy w swojej diecie uwzględniać ciemne, razowe pieczywo, sery podpuszczkowe, kaszę gryczaną, mięso i podroby, jajka, zielone warzywa strączkowe i liściaste, a także owoce morza i ryby (1).

Zróżnicowana dieta zapewnia zatem bogactwo witamin i składników mineralnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego. Wymienione witaminy są uznawane za najważniejsze dla odporności i nie może zabraknąć ich w codziennym jadłospisie. Ich niedobór sprzyja osłabieniu odpowiedzi immunologicznej na infekcje bakteryjne i wirusowe, co z kolei determinuje większą zachorowalność na choroby zakaźne (1).

Co na wzmocnienie organizmu? Skuteczna suplementacja!

Dieta, wdrażana w okresie zimowym jest zazwyczaj uboższa w witaminy i minerały, niezbędne dla odporności – zmniejsza się bowiem ich dostępność w naturalnej postaci. Witaminy na wzmocnienie warto więc przyjmować również w postaci suplementów. Występują one w formie kapsułek oraz syropów, a zawarte w nich ekstrakty z owoców i ziół pozwalają dostarczyć organizmowi niezbędną dawkę witamin i substancji mineralnych, dedykowanych prawidłowemu funkcjonowaniu układu odpornościowego. Są to preparaty przeznaczone zarówno dla dzieci, jak i dorosłych, a ich skład dostosowany jest do zapotrzebowania organizmu w danym wieku.

Suplementy witaminowe warto przyjmować jako środek zapobiegawczy, w profilaktyce grypy i przeziębień, jak również w przypadku zachorowania, jako pomoc w walce z infekcją. Bez wątpienia preparaty, zawierające witaminę C, E, D i A, jak również selen, cynk i żelazo są doskonałym sposobem na zachowanie odporności w okresie infekcji (1).